عوارض بعد از عمل هموروئید با لیزر

هموروئید یکی از آزاردهنده‌ترین بیماری‌های شایع است که ضمن ایجاد درد و ناراحتی جسمی، مشکلات روحی را نیز به دنبال دارد. باتوجه‌به سیر وخیم و عوارض بواسیر، بهترین چاره پیگیری و انجام درمان است. استفاده از درمان‌های لیزری جهت جراحی بواسیر، یکی از ساده‌ترین و کم عارضه ترین درمان‌های مؤثر هموروئید است. بااین‌وجود، آگاهی از عوارض لیزر هموروئید و سیر انجام درمان، می‌تواند کمک بزرگی برای متقاضیان جراحی و کسانی که به‌تازگی تحت جراحی لیزری قرار گرفته‌اند باشد.
در ادامه به بررسی علت و عوارض لیزر هموروئید، تکنیک‌های جراحی و نکات کاهش میزان ناراحتی پس از عمل لیزری می‌پردازیم.

چه عواملی بر شدت عوارض لیزر هموروئید تأثیر می‌گذارند؟

میزان بروز عوارض لیزر هموروئید، برای هر شخص متفاوت بوده و به برخی عوامل بستگی دارد:
سن: هر چند امکان بروز عوارض هموروئید در همه سنین وجود دارد، اما در سنین بالا به علت تغییرات جسمانی، احتمال بروز عوارض لیزر هموروئید بیشتر است. بیماران در سنین بالای ۶۵ سال، عوارض طولانی‌تر و شدیدتری را بروز می‌دهند.
سوابق پزشکی: بیماران خاص و کسانی که دچار اختلالات ایمنی – انعقادی هستند، به‌احتمال بیشتری عوارض لیزر هموروئید را تجربه خواهند کرد. پیش از انجام عمل، حتماً کادر پزشکی را در جریان سوابق پزشکی خود قرار دهید.
شدت هموروئید: باتوجه‌به تکنیک لیزری درمان هموروئید شدید، بیمارانی که بالشتک هموروئیدی بزرگ‌تر و درد شدیدتری دارند، با میزان خونریزی بیشتری مواجه خواهند شد. در تکنیک استفاده از لیزر کم‌توان جهت درمان هموروئید خفیف، میزان خونریزی به چند ساعت ابتدایی پس از عمل محدود می‌شود.
مهارت جراح: تجربه و مهارت جراح و استفاده از جدیدترین متدهای لیزر، عاملی تأثیرگذار بر کاهش عوارض و بهبود سریع‌تر بیماران است.

عوارض لیزر هموروئید چیست؟

با اینکه عمل لیزری هموروئید در دسته کم عارضه ترین شیوه‌های جراحی بواسیر قرار می‌گیرد؛ اما طبعاً عمل لیزری هموروئید همانند هر عمل دیگری عوارض و تبعاتی به دنبال دارد. این عوارض بسته به سن، شدت هموروئید، بیرون‌زدگی داخلی یا خارجی هموروئید، سوابق شخصی پزشکی، مهارت جراح اپراتور لیزر متفاوت خواهد بود. برخی از عوارض لیزر هموروئید عبارت‌اند از:

۱. بی‌اختیاری در مهار و کنترل مدفوع

یکی از عوارض نسبتاً نادر لیزر هموروئید در بسیاری از افراد، بی‌اختیاری در مهار و کنترل مدفوع است. این عارضه معمولاً در ساعات اولیه پس از جراحی، به دلیل اثر بی‌حسی اپیدورال اتفاق می‌افتد. بااین‌وجود اگر لیزر به‌صورت اصولی انجام شود، میزان بی‌اختیاری و عدم کنترل مدفوع در ساعات ابتدایی روز جراحی بر طرف خواهد شد.

۲. خونریزی محدود

در دیواره مقعد و راست‌روده، تعداد زیادی رگ‌های خونی وجود دارد، باتوجه‌به تکنیک خاص جراحی لیزری، می‌توان خونریزی محدود را در دسته عوارض لیزر هموروئید قرار داد. پس از جراحی لیزری هموروئید، خونریزی کاملاً طبیعی است، البته میزان خونریزی در مقایسه با جراحی سنتی، بسیار کمتر خواهد بود و این خونریزی محدود به روزهای اولیه جراحی خواهد بود.

۳. آبسه مقعدی

یکی از عوارض نادر جراحی لیزری هموروئید، به‌خصوص در صورت عدم رعایت بهداشت فردی و مراقبت‌های پس از عمل، آبسه مقعدی است. این عارضه می‌تواند در اثر عدم رعایت اصول استریل توسط پزشک جراح نیز رخ دهد. این عارضه به‌صورت تاول‌های جوش مانند در نزدیکی مقعد و خصوصاً نزدیک محل جراحی بروز می‌کند. سایر علائم آبسه مقعدی عبارت‌اند از: احساس درد و تورم پایدار در ناحیه مقعد و نشیمنگاه.

۴. خارش و درد مقعد

در صورت بی‌دقتی پزشک و عدم رعایت اصول جراحی لیزری حین عمل با استفاده از لیزر قوی، احتمال آسیب به اعصاب مقعدی وجود دارد. در پی آسیب به اعصاب مقعدی، عضلات تضعیف شده و درد و خارش شدیدی در ناحیه مقعد و دمل نشیمنگاه ایجاد می‌شود.
در صورت انتخاب پزشک ماهر و انجام توصیه‌های پزشکی، مصرف داروهای تجویز شده و رعایت بهداشت فردی، احتمال بروز عوارض لیزر هموروئید بسیار کم خواهد بود، ازاین‌رو لیزر هموروئید در دسته ایمن‌ترین شیوه‌های جراحی بواسیر قرار دارد.

بهترین و کم عارضه ترین شیوه جراحی لیزری هموروئید چیست؟

یکی از جدیدترین و کم عارضه ترین شیوه‌های درمان جراحی لیزر بواسیر، تکنیک (LHP) پر قدرت یا روش پلاستی با لیزر پر قدرت است. این شیوه، مناسب برای انواع هموروئید بوده و با حداقل تهاجم و کمترین عوارض جراحی لیزری هموروئید، بهبود سریع را به ارمغان می‌آورد. رعایت اصول جراحی لیزری و مهارت جراح، دو کلید مهم در کاهش بروز عوارض پسا عمل هستند.

بهترین شیوه جراحی لیزری هموروئید

برای رزرو نوبت در کلینیک لیزر هموروئید اصفهان می توانید با شماره 09391447978 در تماس باشید.

چند نکته برای کاهش عوارض لیزر هموروئید

کلیدی‌ترین نکته جهت کاهش عوارض لیزر هموروئید، رعایت نکات پزشک و توصیه‌های متخصصان در طی دوره نقاهت است:
• برخی پزشکان توصیه می‌کنند که پس از انجام عمل لیزری، روزانه ۲ الی ۳ بار به مدت حداقل ۱۵ دقیقه در تشت آب گرم بنشینید. انجام این عمل ضمن کاهش میزان خونریزی احتمال بروز عوارض لیزر هموروئید را کاهش می‌دهد.
• استفاده از سبزیجات و فیبر را در برنامه روزانه خود قرار دهید، تغذیه سالم، از احتمال بازگشت بواسیر و بروز عوارض پس از عمل می‌کاهد.
• بعد از اجابت مزاج، نشیمنگاه خود را با استفاده از دستمال تمیز به‌خوبی خشک کنید تا احتمال بروز عفونت را به حداقل برسانید. • استفاده از داروهای مسکن مانند داروهای کدوئین می‌تواند باعث ایجاد یبوست شود، حتماً درباره داروهای مسکن با پزشک معالجتان صحبت کنید.
• مصرف مایعات به میزان کافی، ضمن تسریع روند بهبودی، از بروز عوارض جلوگیری می‌کند.
• حتماً داروهای تجویز شده را بادقت و سر ساعت مقرر مصرف کنید.
• در دوران نقاهت پس از جراحی، جدا از مصرف کافئین، الکل و استعمال دخانیات بپرهیزید. استعمال سیگار، به‌احتمال بروز عوارض لیزر هموروئید می‌افزاید.

جمع‌بندی

یکی از بیماری‌های دردناک و آزاردهنده، بواسیر یا هموروئید است و باتوجه‌به میزان درد و سیر وخیم شونده، انجام سریع اقدامات درمانی، نقشی مهم در بهبودی ایفا می‌کند. در بین تمامی متدهای درمان بواسیر، جراحی لیزری هموروئید با داشتن کمترین عوارض، از مناسب‌ترین راه‌های دستیابی به‌ سلامت است. برخلاف درمان‌های مرسوم، میزان عوارض لیزر هموروئید در خونریزی مقطعی و درد و التهاب نشیمنگاه طی زمان محدود، خلاصه شده و با احتمال کمتری سایر عوارض ذکر شده بروز می‌کند.
انتخاب پزشک قابل و توانمند در انجام این عمل، شاه‌کلید تسریع روند بهبودی است. اصفهان کلینیک یکی از مراکز معتبر جهت اخذ نوبت طبیبان حاذق و دلسوز، آماده خدمت‌رسانی به شماست.

2 دیدگاه برای “عوارض بعد از عمل هموروئید با لیزر

• آواتار اصفهان کلینیک
      اصفهان کلینیک گفته:

سلام روزتون بخیر باشه خیر به اینصورت نیست اصلا و این ها شایعاتی است که در مورد لیزر درمانی پخش شده است