مرکز زخم پای دیابتی اصفهان

زخم دیابتی در اصفهان

درمان زخم دیابتی در اصفهان یکی از چالش‎های بزرگ برای کسانی است که با بیماری دیابت دست‌وپنجه نرم می‌کنند؛ چرا که وقتی فردی دیابت دارد، ممکن است زخم‌هایش دیرتر درمان شوند. همچنین، این موضوع می‌تواند خطر عفونت و پیشرفت عوارض دیگر را نیز افزایش دهد.
در ابتدای این مطلب به بررسی این پرسش می‌پردازیم که زخم دیابتی چیست؟ به‌طورکلی زخم دیابتی یکی از رایج‌ترین عوارض مزمن بیماری دیابت است. تقریباً ۱۵ درصد مبتلایان به دیابت گرفتار زخم دیابتی می‌گردند و تقریباً در ۸۴ درصد موارد نیز زخم منجر به آمپوتاسیون می‌شود. روش‌های درمانی مختلفی برای درمان زخم دیابتی در اصفهان وجود دارد که از جمله آن ماگوت تراپی می‌باشد.

علائم زخم دیابتی

از اولین نشانه‌های زخم دیابتی شامل: تورم، قرمزی، درد و بوی بد از زخم است. اکثر اوقات فرد دیابتی به علت نوروپاتی (اختلال حس) متوجه درد و یا وجود جسم خارجی تیز مانند میخ یا سوزن نمی‌شود؛ لذا اغلب زخم ایجاد شده عفونت می‌کند و از طریق ترشحات تشکیل شده فرد متوجه زخم می‌شود.
سایر علائم زخم دیابتی شامل ایجاد بافت‌های سیاه و زرد بر روی زخم هستند که به دلیل مرگ بافت‌های سالم به دلیل عفونت ایجاد می‌شوند و علائمی مانند ترشحات چرکی و بد بو و همچنین، درد و التهاب در محل زخم را به همراه دارند.

دلایل ایجاد زخم دیابتی

افراد مبتلا به دیابت اغلب به دلایل زیر دچار زخم دیابتی می‌شوند:
• گردش خون ضعیف
• قند خون بالا
• آسیب به اعصاب
• تحریک یا زخم ناحیه

درمان زخم دیابتی در اصفهان

امروزه باتوجه‌به پیشرفت علم و پزشکی، روش‌های درمانی مختلفی برای درمان زخم دیابتی وجود دارد. از جمله این روش‌ها عبارت‌اند از:
• پانسمان‌های نوین
• اوزون تراپی در آب
• ماگوت تراپی
• لایت تراپی
• لیچ تراپی
• وکیوم تراپی
• پی آر پی PRP
به‌علاوه، ذکر این نکته ضروری است که طول درمان زخم دیابتی بستگی به وسعت زخم، شدت درگیری و همین‌طور رعایت‌کردن نکات مراقبتی توسط بیمار دارد و می‌تواند تا چندین هفته و ماه طول بکشد. به یاد داشته باشید هرچه زودتر درمان را آغاز کنید درمان کم‌هزینه‌تر و طول درمان نیز کوتاه‌تر خواهد بود.

بهترین پانسمان برای زخم دیابتی

یکی از مراحلی که خطر قطع عضو یا آمپوتاسیون را در بیماران مبتلا به زخم دیابتی کاهش می‌دهد، استفاده از بهترین پانسمان برای زخم دیابتی است. متأسفانه برخی از پانسمان‌ها گران‌قیمت هستند و بسیاری از بیمه‌ها هزینه چنین پانسمان‌هایی را تقبل نمی‌کنند. در نتیجه، بسیاری از مواقع از پانسمان‌های نامناسب، نامرغوب و ارزان‌قیمت استفاده می‌شود که عواقب بسیار بدی را به همراه دارد؛ بنابراین ما در اصفهان کلینیک وظیفه خود دانستیم که شما را برای جلوگیری از بروز این مشکلات راهنمایی کنیم. در ادامه به معرفی چندین پانسمان مناسب برای درمان زخم دیابتی می پرداریم.
• پانسمان هیدروکلوئید
• پانسمان هیدروژل
• پانسمان بر پایه فوم
• پانسمان آلژینات
• پانسمان غنی از نقره

چه زمانی باید به متخصص زخم دیابتی در اصفهان مراجعه کنیم؟

در صورت مشاهده هرگونه پینه، تاول و زخم دراسرع‌وقت به متخصص زخم مراجعه کنید و درمان زخم را جدی بگیرید؛ چرا که اگر به فکر درمان نباشید، زخم‌ها می‌توانند عفونت کنند و گانگرن در این نواحی گسترش پیدا کرده و در نهایت موجب قطع عضو شود.

علائم زخم دیابتی

درمان زخم دیابتی در منزل

برخی از بهترین روش‌های درمان زخم دیابتی در منزل عبارت‌اند از:
۱. پماد آنتی‌باکتریال: یک سری داروهای آنتی‌بیوتیک بدون نسخه در داروخانه‌ها موجود هستند که از عفونت جلوگیری می‌کنند. همچنین، آن‌ها می‌توانند به بهبود سریع‌تر زخم دیابتی کمک کنند. مردم معمولاً از پمادهای آنتی‌باکتریال OTC برای درمان زخم‌ها استفاده می‌کنند. همچنین، برای محافظت از زخم می‌توان از گاز وازلین استفاده کرد که به‌عنوان یک مانع برای محافظت از زخم دیابتی بهتر از باند ضد آب نیز عمل می‌کند.
۲. آلوئه‌ورا: آلوئه‌ورا گیاهی از خانواده کاکتوس‌ها می‌باشد. این گیاه حاوی ماده‌ای است که هم از نظر ویتامین و هم از مواد معدنی غنی و برای بدن مفید است. علاوه بر این، آلوئه‌ورا حاوی گلوکومانان است؛ گلوکومانان ماده‌ای است که به بازسازی سلول‌ها کمک می‌کند و موجب می‌شود بدن کلاژن بسازد. کلاژن نیز ماده‌ای پروتئینی است که موجب بهبود زخم دیابتی می‌گردد.
۳. عسل: عسل دارای خواص آنتی‌اکسیدانی، ضدباکتریایی و ضدالتهابی می‌باشد. از سال‌ها پیش مردم از این ماده در دستورالعمل‌های سنتی ترمیم زخم استفاده می‌کردند. یک بررسی در سال ۲۰۱۶ نشان می‌دهد که عسل می‌تواند به میزان قابل‌توجهی سرعت بهبود زخم‌ها را در حیوانات بهبود ‌بخشد. همچنین، می‌گوید که از ایجاد اسکار (جای زخم) جلوگیری می‌کند. علاوه بر این موارد، عسل از رشد باکتری‌ها در زخم جلوگیری می‌کند. از همین جهت، می‌توانید برای درمان زخم‌های عمیق بعد از مشورت با پزشک متخصص، از عسل‌های پزشکی که کاملاً با عسل‌های خانگی متفاوت‌اند، استفاده نمایید.
۴. زردچوبه: زردچوبه ادویه‌ای است که از گیاهی به همین نام که حاوی کورکومین است، ایجاد شده است. به‌طورکلی کورکومین دارای خواص ضدباکتریایی و ضدالتهابی است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که زردچوبه می‌تواند در بهبود سریع‌تر زخم‌ها مؤثر باشد. در همین راستا، فرد می‌تواند زردچوبه را با آب گرم مخلوط کند تا خمیری ایجاد شود. سپس خمیر را روی زخم بمالد و آن را با یک باند تمیز بپوشاند. البته به یاد داشته باشید که برای زخم‌های دیابتی باز نیاز به پانسمان‌های تخصصی با تأیید پزشک وجود دارد.
۵. سیر: سیر حاوی ترکیب آلیسین است که خواص ضدمیکروبی و ضدالتهابی دارد. طبق بررسی‌های انجام شده، عصاره سیر کهنه شده بسته به دوز، پتانسیل التیام زخم را نشان می‌دهد. همچنین، تحقیقات نشان داده است که یک پماد حاوی ۳۰ درصد سیر بیش‌تر از ژل وازلین موجب رشد فیبروبلاست‌ها می‌گردد. فیبروبلاست‌ها جزء جدایی‌ناپذیر ترمیم بافت بدن هستند، بنابراین استفاده از سیر می‌تواند تأثیر مثبتی داشته باشد و به بهبود سریع‌تر زخم دیابتی کمک کند.

نظر مراجعه کنندگان راجع به خدمات لیزر جای زخم اصفهان کلینیک

سلام باتشکر از تیم حرفه ای اصفهان کلینیک که بهترین خدمات رو ارائه میدن

مدتی بود که درگیر بیماری زخم پای دیابتی بودم و دنبال یه کلینیک معتبر توی اصفهان می گشتم تا اینکه یکی از آشناهام اصفهان کلینیک رو به من معرفی کرد و بعد از شروع روند درمان تا الان خیلی بهبود داشته زخم پام … ممنونم از اصفهان کلینیک

دکتر گوهریان بهترین هستند.

اول از همه محیط کلینیک خیلی تمیز بود و برای لیزر درمانی هم از مجهزترین دستگاه ها استفاده میشد همین طور کادر درمان بسیار خوش برخورد و مهربون بودن… حتما پیشنهاد می کنم برای درمان به اصفهان کلینیک مراجعه کنید

دکتر گوهریان کارشون عالیه و لیزر درمانی که من پیششون انجام دادم خیلی نتیجه بخش بود برام

من یه جای زخم روی صورتم داشتم و در اصفهان کلینیک لیزر درمانی انجام دادم و بعد از اون جای زخم ام تا حد زیادی از بین رفته و واقعا راضی بودم ممنون از کادر درمان حرفه ای شما

عسل جهانبخش

زخم پای دیابتی چیست؟

زخم پای دیابتی یک زخم باز بر روی پای افراد مبتلا به دیابت است که معمولاً در کف پا ایجاد می‌شود. این زخم تقریباً در ۱۵ درصد افراد مبتلا به دیابت تشکیل می‌شود که ۶ درصد این افراد در اثر ابتلا به عفونت یا سایر عوارض مرتبط با زخم در بیمارستان بستری می‌شوند.

چه عواملی در بیماران دیابتی خطر ایجاد زخم و قطع عضو را افزایش می‌دهد؟

خطر زخم شدن پا و قطع عضو با بالارفتن سن و مدت ابتلا به بیماری دیابت بیش‌تر می‌شود.

مراقبت‌های لازم برای جلوگیری از ابتلا به زخم پای دیابتی کدام‌اند؟

• شست‌وشوی مرتب پا

• خشک‌کردن پوست پیش از استفاده از مرطوب‌کننده

• جلوگیری از راه‌رفتن با پای برهنه

• کوتاه‌کردن بادقت ناخن‌های پا

• پوشیدن کفش‌های استاندارد و راحت

• بررسی پا و چک‌کردن روزانه کفش

• معاینه مرتب پا در هر بار مراجعه به پزشک متخصص

کفش مناسب برای بیماران دیابتی چیست؟

کفش چرمی بنددار، دارای قاب محافظ برای انگشتان پا و دارای حداکثر پاشنه ۳ سانتی‌متر

مدت‌زمان درمان زخم دیابتی چقدر است؟

مدت درمان زخم بسته به فاکتورهای زیر می‌تواند از چندین هفته تا چندین ماه متغیر باشد: • اندازه زخم

• مقدار تورم

• فشار وارد شده بر زخم ناشی از راه‌رفتن یا ایستادن